lördag 16 februari 2013

Winerdeg hemma


Så då har man provat winerdeg hemma också. Inte så svårt. Jag misslyckades lite. Men de va nog själva till väga gång sättet jag gjorde de på.

Winerdeg

100 g.  Vatten
  50 g. Ägg
  17 g. Socker
  10 g. Smör
    8 g. Jäst
    2 g. Salt
240 g. Mjöl

250 g. Smör till inkavling.

Dag 1

Platta ut smöret till en fin lagom tunn platta ca 1 cm till 5 mm.
Lägg i kyl över natten.
Ta nu mjöl socker, salt och ett helt ägg och ställ i kylen övernatten.

Dag 2

Börja med att koka en vanlijkräm
250 g. Gräddmjölk 50/50
  50 g. Socker 
    3 st  Äggula
1/4 del vanlijstång
  20 g. Majsena.

Koka upp gräddmjölken och vanlijstågnen och 25 g socker.
Blanda äggulan med 25 g socker med majsena vispa ihop. 
När gräddmjölken har kokat upp. Häll över den i bunken som du vispa redningen i vispa ut den. Häll sedan över i kastrull igen och koka upp under om rörning tills den tjocknar ställ sedan i ett vatten bad. 

Blanda degen så att den går ihop. Lägg in den i kylen igen.
Ta fram den smörplatta du gjorde. Den ska precis bara mjukna lite inte för mycket.

Slag 1

Nu är det dags att kavla. Ta ut degen ur kylen kavla ut den ca dubbelt så stor som smörplattan. Gärna fyrkantig. Lägg smörplattan diagonalt överdegen och svep in den som ett kuvert med degen.
Kavla nu ner försiktigt till ca 2 cm eller mer. Försök att hålla den lite av lång inte för mycket.
Nu gör du de första slaget. Vik in till mitten sen viker du över den andra över. Vrid degen ett kvarts varv. Här gjorde jag nog mitt första misstag. Jag ställde inte in den i kylen för vila. De tycker jag att du ska göra ca 30 till 60 minuter där det är som kallast i kylen.

Slag 2

Ta ut degen en liten stund innan du börjar kavla. 10 till 15 minuter innan beror lite på hur varmt du har den. Samma tillväga gång sätt som slag 1.
Kavla ut till ca 2 cm eller 3 cm.
Vik över till mitten och den andra över. Vrid degen ett kvarts varv så då har slagen mot magen. in i kylen. 30 till 60 minuter.

Slag 3

Upprepa igen samma som innan. och sedan in i kylen igen 30 till 60 Minuter.

Ta först ut degen ca 10 till 15 minuter innan du slår upp degen.
Då va det dags att slå upp degen då. Kavla ner den försiktigt till ca 5 mm. Mät upp 15 gånger 15 dela sedan diagonalt över. Detta recept kommer bli ca 6 st winerbröd. Blanda en fyllning på 200 g mandel 100 g socker och 100 g smör tror jag blir bra. Min va lite förhårde den ska bli lite luftig. Lägg en klick på varje winerbröd. Vik sedan in som på bilden.

Lägg dom på plåt täck med en köks handuk. Låt jäsa i ca 40 till 60 minuter. Mina stod nog för länge så dom vart lite överjästa och så var det nog ingen höjdar kvaling så dom flöt mest ut. Men dom var goda för de. När dom jästa klart så är det en klick med vanlijkräm som gäller i mitten på winerbrödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar