söndag 24 februari 2013

Formbröd med lite lyx

Gjort ett formbröd som slår de mesta. Alla industribagerier med 1,2 kg luft släng er i väggen här kommer ca 1,4 kg surdegsbröd som är bakat på mjölk och smör två äggulor och askorbinsyra fritt mjöl.

450 g.  Vetemjöl
200 g.  Dinkelmjöl siktat
100 g.  Rågmjöl lagom grovt
500 g.  Mjölk
  20 g.  Smör
  22 g.  Havssalt oraffinert
    2 st. Äggulor
100 g.  Surdeg mjölksyrad

Blanda allt utom smör och äggula för hand. Värm gärna mjölken till rumstemperatur eller lite varmare. Nu autolys två timmar. Efter de knåda degen med smör och äggula. Sedan vila i en och en halv timme ca. Nu kan man arbeta degen lite till sedan forma till och lägg i en form tror min är på en och en halv liter. Täck över med en duk låt nu jäsa i ca 12 timmar. Min stod i ugen hela natten så ingen kyla om du inte har en deg med en jävla farti. Då kanske du ska ställa den i kyl.

270℃ intemp 10 minuter ånga.
Sänk sedan till 210℃ 30 minuter.
Ta sedan ur brödet ur formen baka ytterligare 10-15 minuter ta temp på brödet ska hålla 97℃ innertemperatur.

Du kommer aldrig mer vilja rosta nå annat bröd än detta till frukost.

3 kommentarer:

  1. Tack för ett super recept på formbröd/rostbröd!
    Mycket passande recept för min assisten, då degen har en tendens att vandra uppåt när degarna blir för stora.
    Härligt stort och gott bröd.
    BakLotta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Testa och gör samma deg fast på bara vetemjöl. Blir jätte gott.

      Radera
    2. Kan tänka mig det, kanske i kombo med durum. (ska provas)
      jag gjorde mitt bröd med 50g rågmjöl, 250 graham och 500 vete samt att jag tillsatte 20g råsocker, vet inte om det gjorde till er från men gott och omtyckt blev det av ungdomarna i familjen (mat får försöka smyga in lite fibrer i deras liv) ;)
      Just nu är andra brödet på gång, hoppas det blir lika bra.
      Tack, för en i övrigt trevlig sida, finns mycket som lockar mig här.
      /BakLotta

      Radera