måndag 13 maj 2013

Test av råg bröd... Som inne håller 70% Råg

Då har man inte gjort så mycket på ett tag. Nu så har jag bakat lite igen. Ett litet prov som jag gjorde åt ett företag i Kungälv som heter Surdegskungen som är ny startat. Dom  åker runt till olika torg och säljer bröd från sin bil. Dom bakar på Wästgötarna mjöl så de är riktiga bröd vi pratar om här. Så gå in på hemsidan och kolla vart dom står och säljer sitt bröd och köp lite vet ja.
1050 g  Rågmjöl
  450 g  Lantvetemjöl
  200 g  Surdeg
    45 g  Havssalt 
1125 g  Vatten

Blanda ihop allt lite kort för en autolys i ca en timme.
Sedan knåda degen i någon minut, låt den vila.
Dela upp i önskad vikt jag hade mina på ca 720g. Jäs i korg
Jag lät degen stå ute i ca 5-6 timmar i korg. Men det hade nog räckt med 4 timmar sedan in i kylen. Beror lite på hur kalt du har i din skyl.

Sedan dagen efter på morgonen eller kvällen. Så bakar du av brödet.
Har du sten så slå på ugen med den i låt stå på i en timme innan du bakar.

700 g tar ca 30 minuter att baka av.

270˚C i tio minuter
220˚C i 20 minuter

Helst så ska man väl låta ett rågbröd stå till dagen efter så de får mogna så smakar de lite bättre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar