söndag 25 augusti 2013

Test nummer två på Hamburgerbröd

Okej idag är dagen då jag inte mer ska köpa hamburgerbröd. Bom blev lite platta men det går nog att ändra på men dom vart ack så goda. Gör sig nog ännu bättre med egna hem burgare med det tar jag nästa gång.

I princip samma som korv bröd receptet men med några ändringar.

250 g  Lantvete mjöl från Wäsrgötarna
500 g  Vetemjöl special blev då från Labanskvarn gotland.
200 g  Surdeg
 50  g  Rårörsocker
 50  g  Smör
 20  g  Havssalt
  1  st Ägg
487 g Vatten kan nog minska till 450 g

Blanda ihop allt utom smör. Kör en autolys på en timme. Kladda i smöret och arbeta till en fin smidig deg. Vila 30 minuter. Dela upp till 100 g bitar rundriv till bollar och doppa i sesamfrö. Plåt och papper jäs i ugn över natten mina stod säkert i 10 timmar innan jag baka dom.

Slå på ugnen på 270 grader. När den är varm sätt in plåten med bröd och ge lite ånga. Sänk till 230 grader och lufta ugnen efter 2-3 minuter för en lite mjukar skorpa. Baka dom i ca 13-15 minuter.
Nästa gång jag gör denna deg så blir de korvbröd får se hur dom blir.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar