onsdag 17 juli 2013

Pain De Campagne

Testade denna franska lantbröd. Det blev riktigt gott. Den är gjord på poolish och med råg surdeg.

Poolish
100 g  Vatten
  75 g  Lant vetemjöl
  75 g  Rågsikt
 1/2 g  Jäst

Blanda detta och låt stå i 12 timmar.

Del 2
510  g  Vatten
610  g  Vetemjöl special
160  g  Lant vetemjöl
100  g  Rågsikt
150  g  Rågsurdeg
  11  g  Havssalt

Blanda allt förutom salt som ska tillsättas senare. Körde ingen autolys på denna utan blanda allt i maskin i ca 8 minuter utan salt sedan 4 minuter med salt. Nu så ligga och vila i en timme. Sedan är de dags att vika degen. Detta moment ska göras tre gånger. Sedan väg upp i önskad vikt och form jäs i korg. Gjorde även lite baguetter och dom blev kanon fina. Hade dom i kyl ca 3 timmar med lite plast över sedan va dom färdig jästa. Så ha kolla och passa dom. Går även att ha dom jäsande ute men då går de ju fortare.

Så här blev bröden kanon fina. Smakar riktigt gott med bara smör sylt och en bit ost. Gjorde min dag.





4 kommentarer:

  1. du vet kanske svaret på ett problem jag har fått...
    det handlar om vildjäst, jag har gjort det på torkade aprikoser från saltå.
    och det luktar och smakar gott när det är klart.
    nu till problemet..
    jag gör det efter principen litet blir mer, alltså lite vildjäst ,vatten, mjöl som får stå tills det bubblar riktigt .
    därefter lägger jag till dubbelt, som får stå 8 timmar efter det lägger jag till 8dl mjöl och 2.5dl vatten.
    på morgonen efter gör jag degen..
    problemet är att smaken och lukten försvinner efter hand som
    jag håller på.
    på andra dagen på kvällen när jag lägger till 8 dl mjöl osv,
    då har det försvunnit.
    vet du varför?
    har gjort detta för ett par år sen men då både smakade och luktade det gott om vildjästen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders!
      Är inte så haj på vildjäst då jag inte har gjort så mycket med de. Borde kanske testa. Så här när jag läser ditt problem så låter de som att 8 timmar är för lite prova med 12 timmar innan du matar den igen. Kanske ska du öka lite på vattnet när du matar den igen. Annars så som sagt vildjäst har jag inte gjort så ofta men ska testa detta. Alltid kul med nya tekniker.
      Ha en fortsatt trevlig sommar.

      Radera