söndag 20 januari 2013

Frukost fralla

Ett enkelt gott recept som jag prova från lite mer pain de martin. Du lägger inte ner så mycket tid på den degen.

390 g. Vetemjöl
300 g. Vatten
  10 g. Honung
    9 g. Salt
    5 g. Jäst

Är allt som behövs.
Blanda ut jäst med kallt vatten och honung så de löser sig fint.
Blanda sedan ner allt mjöl för hand eller med en slev. Blanda bara ihop till en kladdig deg.

Låt degen komma igång ca 3 timmar. Blanda i saltet. Nu så ska den jäsa i 9 timmar i en bunke till nästa morgon.

På morgonen så häller man ut degen på mjöl trycker lite lätt och viker degen. Forma den rund fram till hit så väljer du om du vill göra en limpa eller massa frallor.

Jag valde frallor så jag dela degen i 9 lika stora deg bitar formade dom runda. Lite mjöl på en skärbräda så de inte fastnar. En stycke köksduk över. Brukar också lägga lite plats över duken så torkar inte frallorna så på ytan. Jäsa i en timme eller dubbla storleken.

Varm ugn till 250℃ med en sten i. Jag brukar ha min sten i en långpanna som passar ugnen.
Sätter in frallorna på stenen häller kokande vatten i långpannan där stenen ligger i så bildas de fin ånga runt frallorna. Sänk till 220℃ baka i 12-15 minuter vill du ha dom lite extra frasig skorpa så kan man nog köra dom i 18 minuter men ha koll på dom.
 
Väldigt goda för den lilla tid man lägger ner på dom. Servera med lite smör och marmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar