måndag 9 december 2013

Vört 2013 bara på surdeg.

Då ska vi se tror nog att jag har gjort det ultimata vörtbröd receptet. Det innehåller surdeg sirap skållning vört alla goda kryddor som nejlika, pommerans, ingefära, kanel. kardemumma. Så framför allt råg och vete mjöl en liten skvätt smör.

Skållning

283 g  Kokande vatten
  94 g  Rågmjöl gärna fint
    5 g  Pommerans
    2-3 g  Nejlika
    2-3 g  Ingefära
    2-3 g  Kanel
    2-3 g  Kardemumma
  12 g  Havssalt

Blanda allt detta dagen innan och låt stå.

Bortgörning

220 g  Vatten
567 g  Vetemjöl special
315 g  Rågmjöl
100 g  Sirap
300 g  Surdeg
  50 g  Smör
100-150 g  Vört

Så blanda allt förutom smör. När du har fått till en deg så blandar du in smöret. Sedan låt degen stå i ca 2-3 timmar på en lagom varm plats. Sedan är det dags att knåda degen lite till,


sedan dela upp i önskad deg vikt jag använde 670 gram skulle jag kunna tro blev tre lika stora bitar. Rund riv och låt degen vila i ca 60 minuter. Sedan så bestämmer man önskad form runda eller avlånga små limpor. Jag jäste dom i korg men tror dom funkar även som fristående. Sedan fick dom stå ute i ca 60 minuter igen sedan in i kylen som står på 8 grader. Kläde in korgarna i plast så dom inte torkar ut plus att dom jäser bättre. Fick stå i 12 timmar i kylen dom hade jäst lite men inte riktigt klara så degen fick stå ute i ca 2-3 timmar eller tills dom är färdig jästa innan jag bakade av dom.

Avbak
270 grader men sten i ugn en timme innan du ska baka. När du har slängt in bröden så är det dags för lite ånga ta då kokande vatten i en plåt som du inte är så rädd om. Som också ska stå varm innan. Låter ugnen stå kvar på 270 grader tills lampan slocknar igen tar ca 5 minuter beror lite på ugn och så, då sänker du till 200 grader och baka i ca 25 minuter till.







Nu är det bara att njuta av julen och julskinkan till jul bordet.
Missa inte mitt nästa recept gå in och gilla surdegsbagaren på Facebook.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar