lördag 7 december 2013

Lussebullar

Denna vecka som kommer så är det ju Lucia. Då skulle det ju smaka väldigt gott med lite saffrans bullar. Jag använder mig då av samma recept som bulldegen fast utan kardemumma.

Men om man vill ha bra saffran smak på degen så ska man helst köpa hela strån och lägga detta i ett sprit och socker lag som får ligga och dra minst i 4 veckor men gärna längre. Det man kan göra är att köpa saffran tidigt början av året och lägga det i socker och sprit lag sedan kan det stå tills du ska använda det.

700 g. Vetemjöl
100 g. Råsocker jag använde Rårörsocker
10 g. Havssalt
1 g (två paket) Saffran (eller mer beror lite på smak)
50 g. Ägg
350 g. Mjölk
80 g. Aktiv surdeg
100 g. Rumstempererat smör

Blanda detta till en mjuk fin deg som sedan ska stå i kyl i 2 timmar. Sedan är det ju bara att göra sina lussekatter i den form man vill. Jag rekommenderar starkt att göra en knut med fyllning av smör och socker det blir riktigt gott. Ta cirka 100 g smör och 100 g socker blanda ihop. Nu när bullarna är gjorda så är det dags att jäsa. Mina jäste i 10 timmar i en avstängd ugn. Penslade lite med ägg också innan jag ställde in dom.

Nu ska jag försöka att hitta något bra recept på vört bröd som blir både smakrikt och saftigt. Ska nog gör med lite skållning tror jag. Jag åter kommer med det om jag får tag i allt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar