torsdag 18 april 2013

Bröd hybris för en vecka sedan.


Som sagt för ett tag sedan så fick jag väldigt mycket paket på posten och sådant. De ja ju en massa mjöl och korgar och knivar. Då måste man ju testa dessa saker. Ja de gick ju väldigt bra.


Här har vi degarna. Dom vita är på wästgötarna. Dom med råg kommer från fantastiska Ångsta kvarn. Vilka bröd de vart. Jag passa på att jäsa dom olika länge.


Detta vart de första brödet fick jäsa i ca 24 timmar. Gjort på lantvetemjöl passa kanon till de mesta. Middagen eller till frukost.


Detta va de första från Ångsta kvar med råg. Den satt fint med en bit ost på bara till frukost. Fick också jäsa i ca 48 timmar tror jag. Innehöll lantvete och rågmjöl.


Denna då bara på lantvete från wästgötarna. Jäst i 72 timmar. Bröden blir ju bara bättre med tiden kan man säga.


Till sist råg moderns moder. Fick stå hela 96 timmar i kylen. Till nästa gång ska jag täcka den med lite plast också inte bara linne. Då hade den nog jäst lite mer. Den torkade så på yta.
Rätt så behändig att bara ha bröden eller degen så i kyl och baka av när de behövs.


Så här tycker jag då att man ska förvara sina bröd när dom är klara. På skärbrädan med snitt ytan neråt. Håller hur länge som helst.

Då grund recept på dessa bröd är.

1500 g  mjöl (eller 500 g av valfri sort)
1000 g  vatten
    40 g  Havssalt
200  g   surdeg

Blanda låtstå i autolys. En timme. Knådadeg villa en timme. Slå upp bröd. Låt stå en till två timmar innan du ställer dom i kyl.

Avbak
270°C 
Sänk efter tio minuter till 220°C baka ytterligare 20 minuter.
Gärna en skvätt med ånga. Mina bröd vägde ca 600 gram.

Inom en snar framtid så ska jag testa att baka med bröd på lantvete från Ångsta kvarn. Ska testa med en high hydration så nu blir de upp till bevis va jag klarar av. Sen så är jag nog lite sugen på lite surdegs kanelbullar. Åter kommer mer om detta lilla test.

Just de får ju tacka alla besökare har kommit upp till över 8000 totalt. Nu är de väl bara att sikta in sig på 9000.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar