söndag 10 mars 2013

Vit Surdegsbröd hand knådad

Har de senaste bara gjort bröd som innehåller Dinkel, Vete och rågmjöl. Men nu så har jag gjort mig ett surdegsbröd bara på vete.

750 g.  Vetemjöl
500 g.  Vatten
150 g.  Surdeg
  22 g.  Havssalt oraffinerat

Det är allt du behöver för att lyckas med ett gott bröd.
Blanda ihop allt för hand låt stå och autolysa i en timme. Knåda degen lite till så den känns smidig.
Nu så låter jag den vila en timme.
Sedan slå upp till önskad form rekommenderar att använda korg med tyg i tror inte den står sig fristående får testa nästa gång.
Denna degen delade jag upp i två bröd på ca 720 vardera. Lät den jäsa i rumstemperatur i 3 timmar som va alldeles för mycket hade räckt med en timme sedan in i kyl. När dom står i kyl så är de bara att välja hur länge du vill ha dom där 24, 48 eller varför inte 72 timmar. Ha bara koll på dom. Bara genom att vänta i dessa timmar gör att du får 3 olika bröd bara genom att vänta. Så här vart de efter ca 18 timmars jäsning. Väldigt gott men jag hade dom nog lite för kort i ugnen, hade dom inne i 35 minuter men kunde gott väl va inne i 45 eller 50 minuter blev lite mjuk skorpa på dom.

Avbak
Värm ugn till 270°C
Ånga låt ugnen gå upp till 270°C igen. Sänk sedan till 250 eller 220°C Bakar då båda bröden samtidigt blir de 45-50 minuter bakar du ett bröd om gången så blir de nog bra med 40 minuter man får änna testa sig fram.

Just nu så har jag två Baguetter på jäsning hoppas dom blir bra åter kommer mer om detta senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar