måndag 12 augusti 2013

Gryt bröd

Testade i helgen att baka bröd i en gryta. Det funka ju perfekt om man inte har någon baksten eller så.
Jag gjorde en deg på bara lantvete med hög vattenhalt i ca 75%. Det går givet vis att göra vilken deg man vill i grytan av matbröd typ.

600 g  Lantvete
100 g  Surdeg mjölksyrad
438 g  Vatten
  12 g  Havssalt

Det va allt jag hade i. Gjorde en autolys på ca 45 minuter utan salt. Sedan knådade jag degen med salt. Allt förhand.

Nu när degen va klar så va de dags att vila lite ca 30 minuter sedan ett litet vik. Detta gjorde jag 4 gånger. Sedan forma en rund limpa och ner i korg och in i kyl över natten.

På morgonen så ställer du in grytan i ugnen och väntar på att den ska bli varm.
När ugn och gryta är varm lägger du i brödet på med lock i i ugn. Hade locket på i 40 minuter på 230 grader. Sedan så tog jag ut brödet och ställde in det på gallret i ytterligare 20 minuter.

Att baka i gryta är väldigt bra men tänk på att den är riktigt varm. Man behöver inte tillsätta någon ånga efter som du använder locket och stänger in vattnet i brödet. Det är ju väldigt lätt att ta med sig sin gryta till sitt sommar ställe och ändå får färskt nybakat bröd. Undra om det skulle funka i en grill. Detta måste ju testas.

Så här vart bröden. Riktigt goda och lite sötsura i smaken. Som riktigt bröd ska smaka

2 kommentarer:

  1. måste man ha en baksten för att grädda surdegsbröd om man inte gör det i en gryta eller kastrull?

    SvaraRadera
  2. Nej då går lika bra med en vanligt ugn plåt. Men jag föredrar att använda en baksten.

    SvaraRadera