onsdag 26 mars 2014

Bloggen väcks till liv... Så lite mer om High hydration och annat bak

70% Hydration
Tja vad ska man säga. Har haft lite dåligt med inspiration det senaste. Hoppas den kommer tillbaka alldeles snart. Har lite roliga saker på gång som kommer bli en väldigt rolig resa. Men mer om det någon annan gång.

Har testat lite olika recept på High hydration men väldigt olika resultat. Några har blivit bra några har blivit mindre bra. Oftast det sist nämnda tyvärr. Men det blir ett fruktansvärt gott bröd av det hela. Saftigt inkråm och allt.

Det som känns viktigt när man kör dessa degar är ju att man använder sig av en ung surdeg ca 2-3 timmar. Så den har kommit igång lite i alla fall. Sedan så ska man vika degen rätt så ofta för att kunna bygga upp den. Den ska typ öka sin volym cirka 3 gånger innan man slår upp den. Det verkar också vara ett väldigt viktigt moment i det hela där man viker ihop den mest, inte rund river och bankar och slår som en vanlig deg.

Så hantera varsamt.

70% Hydration
Vart väldigt fint att snitta det den kunde nog ha jäst lite till den med. Men när man är lite otålig inte kan vänta då kör man på. Så där måste jag nog skärpa mig lite.


80% hydration
Denna då hela 80% denna skulle jag nog ha vikt en-tre gånger till och jäst den lite mer. Innan jag ställer in den i kylen. 
Detta är då 70% och 80% på samma bild.

Vet inte om jag hade tur med denna men detta är målet 90% High Hydration

 Detta är den jag har lyckats mest med. på bilden ser den helt perfekt ut. Men jag upp lever det som lite platt men man kanske får offra lite volym när man bakar dom. Sedan så var ju degen bara på 600 gram. Hade jag kanske kört den på ca 1 kg så hade den nog blivit bättre. Funderar även på om dom som bakar dessa bröd om dom jäser klart dom i korg sedan kyler så ner dom så hårt att det stannar av helt och håller. Det är något som jag nog måste sätt mig in i mer.

Här då ett bröd som vi körde på jobbet ser otroligt nyttig ut ser väldigt trevligt ut. Inneåller: Filmjölk, surdeg, rågmjöl, pumpafrö, linfrö, solrosfrö, hela rågkärnor.


Ett till bröd som testat på jobbet som jag tror kommer bli kanon när jag får till det. Det är Kavring med skållning. Degen vart lite lös men funkade kanon. I stället för en massa sirap så använde jag Farin socker. Blev riktigt gott. Nu ska den bara bättras på lite med vört för lite smak och färg sedan är jag nog i hamn. Annars så är den på 100% råg. Blev riktig saftigt så den kommer nog att hålla länge.


Nu när jag väl sitter här och skriver så inser jag ju att jag har allt bakat en del. Ett måste som man ska göra är ju egna korv bröd och hamburgare bröd det blir så mycket godare. Sedan så gör man egen korv eller köttpuck så är man i hamn. Då är det ta mig tusan ingen snabbmat längre då är det ju ta mig tusan fin mat. 

NÄ nu ska jag sätta mig och få lite mer huvudbry sitta och få ihop en rimlig budget så jag kan köra på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar