tisdag 1 maj 2012

Dåligt mjöl!!!


Hade lite mjöl i skafferier som ja ville bli av med. Va inte så länge sen jag köpte de. Så jag mata surdegen med de och förbereder lite klippt råg och solros frön. Blir fint till nästa dag tänkte jag när surdegen kommer att bubbla och ha sig. Nästa morgon tittar på surdegen och de har inte hänt ett smack med den. Suck efter 18 timmar ännu stendöd. Hittar en tre veckor gammal jäst bit i kylen. Tar några ynka gram och blandar ut de med degen och den jäser som tusan, morgonen där på så har jag två över jästa bröd i kylen. Dom blir platta men väldigt goda.

Det jag vill ha sagt är att man inte ska använda dåligt mjöl och bara använda de bästa man kan få.

Jag matade surdegen igen med orga kvarns lantvete tog knappt 12 timmar så va de full fart iden.

Så lägg gärna en extra slant på mjölet de är de värt.

1 kommentar:

  1. I år är första gången jag råkat ut för dåligt mjöl, tre mjuka kakor jäste inte, blev bara en klet, extra fint vetemjöl till mjuka kakor stod det på påsen. Köpte vetemjöl special och gjorde samma kakor och då blev de som vanligt.

    SvaraRadera